26 decembrie 2014

Acasă » Editorial » Business&Medicina
Business&Medicina

Business&Medicina

20 noiembrie 2014, 8:00

Acum zece ani, îmbinarea de cuvinte „business şi medicina” nu era acceptată în sistemul de sănătate. Să vorbeşti deschis despre medicina ca afacere era ceva neverosimil. Cei care aveau sau îşi deschideau afaceri în stomatologie, ginecologie, oftalmologie ori imagistică vorbeau aproape în şoaptă despre managementul şi gestionarea proiectului comercial. Era ruşinos să îmbini misiunea socială, cea mai nobilă (de întremare a sănătăţii) cu ideea de profit şi liderism. Unicul business acceptat era cel farmaceutic. Probabil pentru că forma de dezvoltare, conform normelor legale, amintea de un fel de magazine de medicamente.

Tot acum zece ani, se implementa, la nivel naţional, noul sistem de finanţare în sănătate – asigurarea obligatorie de asistenţă medicală (AOAM) – şi se deschideau noi orizonturi de management şi economie în sănătate, iar pentru antreprenoriatul în medicină începea o nouă epocă. În 2004, CNAM contracta 0 (zero) instituţii medico-sanitare private, iar în 2014 – 63 de parteneri privaţi în prestarea serviciilor medicale. Creşterea este notabilă.

Pentru că o afacere în medicină nu se supune unui concept clasic de investiţii, aceasta pe lângă cunoaşterea în detalii a managementului medical, implicând resurse financiare colosale, fondul de bază al AOAM în multe cazuri a fost colacul de salvare al antreprenorilor, mai ales că băncile comerciale de la noi nu prea ofertau credite pe măsura necesităţilor investitorului. Prin contractarea serviciilor medicale, businessul în medicină a reuşit să-şi creeze rulaje şi să-şi menţină resursele în activitatea instituţională.

Marţi, după primul eveniment GEW în Republica Moldova, dedicat Antreprenoriatului în Medicină, la care au participat antreprenori, investitori şi decidenţi din sistemul de sănătate, mi-am răspuns la întrebarea de la care a pornit organizarea evenimentului: „A fi sau a nu fi antreprenoriatului în medicină în Republica Moldova?”.

Nu mai sunt întrebări retorice în businessul din medicină. Avem, însă, probleme concrete de rezolvat. Sintagma „Business&Medicina” va deveni o rubrică pe site-ul MedNews şi va aborda subiecte de management şi antreprenoriat în sănătate, pentru ca, prin informare şi comunicare, să promovăm spiritul de afaceri moral, orientat spre binele comun al societăţii.

Preluarea informaţiei de pe site-ul Agenţiei de Presă Mednews, poate fi efectuată doar cu indicarea obligatorie a sursei şi a link-ului direct la articolul preluat de pe www.mednews.md
Business&Medicina Reviewed by on . Acum zece ani, îmbinarea de cuvinte „business şi medicina” nu era acceptată în sistemul de sănătate. Să vorbeşti deschis despre medicina ca afacere era ceva nev Acum zece ani, îmbinarea de cuvinte „business şi medicina” nu era acceptată în sistemul de sănătate. Să vorbeşti deschis despre medicina ca afacere era ceva nev Rating: 0
[kml_flashembed movie="/wp-content/uploads/2014/05/bann_728_90.swf" height="90" width="728" /]
scroll to top