Concluzia Curții de Conturi în raportul de audit referitor la modul de administrare și utilizare a mijloacelor acumulate în Fondurile de asigurare obligatorie de asistență medicală (FAOAM) în 2014 este că sistemul instituțional, procesele și mecanismele existente în gestionarea resurselor financiare nu ating criteriile de performanță declarate de CNAM și nu asigură utilizarea eficientă și economă a banilor.
Auditul național a constatat că în 2014, la nivel de asistență spitalicească, în cazul a 2 195,4 mln. lei cheltuite de către spitale, CNAM nu a stabilit indicatorii rezultativi care să stimuleze eficiența acordării serviciilor medicale și să contribuie la îmbunătățirea indicatorilor de sănătate a populației. Totodată, Compania nu a elaborat și nu a aprobat indicatorii de performanță în concordanță cu Strategia de dezvoltare națională a CNAM pentru anii 2014 -2018. Curtea de Conturi a mai stabilit că în cazul asistenței medicale primare, CNAM se axează pe realizarea indicatorilor de proces în detrimentul rezultatului.
Solicitată de membrii Curții de Conturi să se expună asupra acestor obiecții, directorul adjunct pe probleme economice a CNAM, Diana Grosu-Axenti a explicat că indicatorii de performanță există la toate nivele de asistență medicală, doar că aceștia urmează să fie îmbunătățiți până la sfârșitul anului 2015, în baza angajamentelor asumate de Guvern în fața donatorilor externi: „Avem angajamentele asumate de Republicii Moldova față de donatorii externi în cadrul proiectului de modernizare a sectorului sănătății. Trebuie să îmbunătățim acești indicatori. Comparativ cu banii din bugetul de stat, FAOAM sunt utilizate pentru procurarea serviciilor medicale. Nici un ban nu se cheltuie fără să se știe clar pentru ce se plătește”. „Aceeași situație o avem și în îngrijirile medicale la domiciliu, și în domeniul serviciilor de înaltă performanță, achitate per unitate de serviciu. Nu mai vorbim de asistența medicală primară unde avem indicatori de performanță pe care urmează să-i îmbunătățim”, a specificat Diana Grosu-Axenti.
Ea a mai spus că în asistența medicală spitalicească, banii se achită numai după prezentarea facturilor întocmite în baza sistemului DRG și, implicit, a indicatorilor de complexitate a cazului tratat.
Auditul național a evaluat și fondul de dezvoltare și modernizare a prestatorilor publici de asistență medicală. În cadrul misiunii de audit, pentru anul 2014, au fost verificate doar 8 proiecte investiționale* în valoare totală de 94 mln. lei. Curtea a stabilit că în aceste cazuri Ministerul Sănătății, Comisia Mixtă, Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, CNAM și instituțiile medico-sanitare publice verificate nu și-au realizat pe deplin atribuțiile ce le revin în procesul de control la toate etapele. Astfel, nu au fost utilizați eficient 74,5 mln. lei din FAOAM.
Potrivit raportului Curții de Conturi, CNAM a întreprins măsuri de remediere a situațiilor problematice pe parcursul misiunii de audit. Astfel, pe 19 iunie, CNAM a transmis către Ministerul Sănătății, spre avizare, un proiect de regulament menit să îmbunătățească procesele de evaluare și monitorizare a implementării proiectelor investiționale. Urmează ca Ministerul Sănătății să-l înainteze spre avizare în cel mai scurt timp partenerilor de dezvoltare.