23 iulie 2019

.
mednews-si-mobiasbanca–Mednews.md
Acasă » Editorial » Cuvântul de leac
Cuvântul de leac

Cuvântul de leac

4 noiembrie 2014, 13:09

La una din emisiunile televizate la care am participat zilele acestea, pe burtieră, a fost postată întrebarea bliț: „Asigură ori nu polița medicală calitatea serviciilor medicale?”. Telespectatorii urmau să răspundă prin sms cu „DA” sau „NU” în timp ce o armată de invitați în studio încerca să identifice motivele supărărilor între pacienți și medici.

Ușor deraiată, dezbaterea, la care au participat reprezentanți ai Ministerului Sănătății, Companiei Naționale de Asigurări în Medicină (CNAM), prestatori de servicii medicale, avocați, psihologi, oameni de artă și de presă, a reușit să evidențieze, totuși, o anomalie gravă ce erodează relația dintre cele două părți (medic și pacient). Această anomalie se numește incapacitate de a comunica. Cu riscul de a deveni agasanți, o să revenim periodic, în editorialele noastre, la acest factor distructiv, care discreditează sistemul de sănătate, pentru că vrem să-i diminuăm efectele. Au medicii o vorbă: „Un alcoolic care își asumă boala, este vindecat în proporție de 70%”. Deci nu știm să comunicăm! Medicii nu știu să comunice pe înțelesul pacienților, iar noi, pacienții, ne-am obișnuit să privim din start medicul cu ostilitate din cauza stereotipurilor: credem că este corupt, că ne privește ca pe un obiect al muncii lui, etc. Pe scurt, vorbim limbi diferite. Și ce treabă are polița medicală în acest dialog dintre „un mut” și „un surd”?

Am avut imprudența să tolerăm prea mult timp o percepție total greșită a modului de interacțiune dintre două sisteme: cel de prestări servicii medicale (care trebuie să asigure calitatea) și cel de finanțare (care trebuie să asigure resursele bănești pentru prestarea de servicii calitative). Le-am pus în aceeași oală. Așa că acum, când încercăm să le separăm și să le facem să conlucreze, întâmpinăm o rezistență dură la nivel de mentalitate. Percepția generală este: Nu se prestează servicii medicale calitative, deoarece nu sunt suficienți bani. Nu sunt bani, pentru că nu sunt oameni numeric suficienți care să vrea să plătească conștient prima de asigurare. Cerc închis! Cine trebuie să-l rupă – CNAM sau prestatorii de servicii medicale?

Calitatea serviciilor medicale este, în exclusivitate, prerogativa prestatorului de astfel de servicii, a lucrătorului medical. Nemulțumirea și, într-un fel, frustrarea, că nu este remunerat cum și-ar dori, îl face să uite de jurământul pe care l-a dat, de valorile profesionale și umane și își varsă, asupra pacientului (nevinovat), toată repulsia față de meseria care l-a condamnat la sărăcie. Această repulsie se exprimă prin nedorința de a socializa cu pacientul sau, în cel mai bun caz, de a comunica rece cu acesta. O atare abordare a fost tolerată prea mult timp și s-a transformat într-un fel de normalitate otrăvită care îndepărtează pacientul de medic (de profilaxia și tratamentul bolilor).

Finanțarea în baza unui contract cu CNAM, pentru instituția medicală încadrată în sistemul de asigurare obligatorie de asistență medicală este, în exclusivitate, prerogativa acestui sistem social de finanțare în sănătate. Ce se întâmplă mai departe? Compania, care trebuie să acopere financiar necesitățile prestatorilor de servicii medicale (pentru a nu admite întreruperi în funcționarea sistemului de sănătate), din cauza acumulărilor insuficiente, forțează procesul de colectare, inclusiv prin acumularea de prime de asigurare în sumă fixă.

Cele două sisteme se unesc în mâna pacientului care deține polița medicală (indiferent că a plătit-o personal ori a plătit-o Guvernul – 55,2% din populația țării) și vrea să beneficieze de un serviciu medical calitativ. O dorință absolut firească. Pacientul își cere drepturile! El trebuie să fie în centrul atenției, cu durerea lui. El vine la medic în speranța că acesta va face o magie și-i va lua durerea, dar deseori întâlnește un țâfnos care își varsă butucănos supărarea pe pacientul și așa îndurerat. Dacă nu-și primește doza de încurajare și susținere printr-o recomandare, un sfat medical – pacientul rămâne dezamăgit, iar acest gust amar l-ar putea determina, la anul, să nu-și mai procure polița medicală. Aceasta înseamnă plus un om în tabăra nemulțumiților, a celor care nu mai vor să contribuie la finanțarea sistemului.

Astfel, linia roșie, care conturează cercul vicios de care am scris mai sus, se îngroașă. Inutil forțează CNAM procesul de colectare a banilor. Zadarnic se supără medicii pe proasta remunerare. Atâta timp cât exponenții celor două sisteme nu vor înțelege că ele sunt complementare și că trebuie să lupte împreună pentru a spori încrederea beneficiarilor în polița medicală – nu se va schimba nimic. Dimpotrivă, situația va degrada proporțional cu dezamăgirea oamenilor în polița medicală. Și când te-ai gândi că pentru a înlătura această problemă e nevoie, aparent, de un fleac – de comunicare. Uneori, un cuvânt spus cu bunăvoință însoțit de un zâmbet, poate avea un efect terapeutic mai pronunțat decât orice medicament. E mult? Nu cred. Dar aceasta înseamnă schimbare de mentalitate, europenizarea gândirii și a faptelor.

Preluarea informaţiei de pe site-ul Agenţiei de Presă Mednews, poate fi efectuată doar cu indicarea obligatorie a sursei şi a link-ului direct la articolul preluat de pe www.mednews.md
Cuvântul de leac Reviewed by on . La una din emisiunile televizate la care am participat zilele acestea, pe burtieră, a fost postată întrebarea bliț: „Asigură ori nu polița medicală calitatea se La una din emisiunile televizate la care am participat zilele acestea, pe burtieră, a fost postată întrebarea bliț: „Asigură ori nu polița medicală calitatea se Rating: 0
scroll to top